torsdag 17 januari 2013

London calling? Missa inte!

Eftersom jag älskar att tipsa och titt som tätt får frågor om shopping, restauranger, sköna pubar och barer i britternas huvudstad har jag sammanfattat en liten Londonguide, bara för er.
Jag skulle inte kalla det den perfekta guiden. Jag bodde bara där ett år och det finns självklart tusen miljoner saker som inte står på den här listan, men som är himla bra ändå. Men den är helt lagom om man ska ta en weekend i staden och vill testa mina absoluta favoriter. Here we go!

Marknader
Jag är en riktig sucker för marknader. Att strosa runt bland stånden och titta på folk, äta mat, insupa miljön och känna dofterna är bland det bästa jag vet.

Min bästa är Borough market som ligger vid London Bridge. En matmarknad som är öppen torsdag till lördag där det säljs allt från raclette, dulce de leche och färsk frukt till krokodilkött, samlaröl och salsa. Ät INTE lunch innan, om du inte blir mätt på att gå runt och provsmaka alla goda grejer så blir du det garanterat av de gigantiska smörgåsarna med grillat innehåll som säljs av de sköna gubbarna vid ingången. Den bästa platsen i hela London!



Broadway market ligger lite längre bort än de andra marknaderna. Men man kan gå från Brick Lane och det är inte så svårt att hitta. Dess lite avlägsna placering gör att det är allra mest locals som handlar där, vilket ger en väldigt genuin härlig känsla. Precis bredvid ligger London Fields, där du kan dricka vin och spana på Hackneyhipsters. Det finns mest mat men även lite prylar och kläder. Mer för känslan än för det som säljs, även om de har himla god lunch!



Sunday (up) market och de andra marknaderna runt Brick Lane.
På helgerna och framför allt söndagar är det full aktivitet i kvarteren öster om Liverpool St. Station. Om du inte vill drunkna i folkströmmen så kom ganska tidigt och strosa sedan runt i second handbutikerna, bland matstånden (var lite modig och testa det etiopiska!) och köp t-shirts med snygga tryck, handgjorda smycken och önska att Ryan Air lät dig ta med fina möbler och planscher hem.

Museum
Jag har alltid varit något av en historienörd och varje gång vi hälsade på släkten i Stockholm var Medeltidsmuseet och Livrustkammaren mina allra viktigaste stopp. Det kan låta lite tråkigt att gå på museum på semestern, speciellt om man mest vill dricka öl, men dessa gobitar är värda ett besök.

Museum of London är kanon om du vill lära dig lite mer om staden. Egentligen passar det för vem som helst som är det minsta historieintresserad. Det är jättefint och pedagogiskt upplagt och man får lära sig massor av intressanta saker om London och människorna som bott där. Museet ligger i City of London, ganska nära St Pauls Cathedral.



 
Imperial War Museum ligger söder om Themsen och är ett riktigt guldkorn. Som namnet antyder är det ett krigsmuseum, men det handlar inte bara om bomber och stridsflygplan, även om de har sådant också. Det jag gillar är att det berättas historier, människor i krig, människor efter krig. Hur påverkas man och hur påverkas samhället? Och så en rejäl dos historia såklart.


Natural History Museum som ligger i museiområdet South Kensington är också himla bra! Speciellt om man har med sig små vänner men även för oss stora barn. Vad sägs om dinosaurieskelett och en jordbävningssimulator till exempel?


Och nu inser jag att denna guide kommer bli alldeles för lång för ett inlägg, håll utkik så kommer pubar, restauranger, barer, klubbar och shopping snart!

Och ett ps: min vän och den eminenta fotografen Frida Jernfält har tagit några av bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar